Bez muzyki byłbym nieszczęśliwy – profesor Marek Jasiński o sobie – cytat udostępniony przez żonę - Alinę Jasińską (zbiory prywatne)


Marek Jasiński był kompozytorem i pedagogiem. Urodził się 10 września 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim, zmarł 15 lutego 2010 roku w Cluj (Rumunia). W wieku sześciu lat zaczął uczyć się gry na fortepianie. Do Szczecina wyjechał, by uczyć się w Szkole Muzycznej II stopnia w klasie fortepianu Haliny Durnasiowej. W 1974 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W tym samym roku zdecydował się podjąć studia na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w klasie Andrzeja Koszewskiego. Międzynarodowa Rada Muzyczna UNESCO organizowała Międzynarodowy Kurs Kompozytorski w Borovec w Bułgarii, w którym Marek Jasiński wziął dwukrotnie udział w latach 1983 i 1987. Podjął również dwusemestralną naukę w Podyplomowym Studium Doskonalenia Pedagogicznego (1987). Po studiach od razu podjął pracę w szczecińskiej filii Akademii Muzycznej w Poznaniu, w 1995 roku został pedagogiem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Prowadził tam wykłady z kompozycji, kontrapunktu i instrumentacji. W latach 1999-2005 sprawował także funkcję dziekana Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki tejże uczelni. W roku 2000 uzyskał tytuł profesora. Był m.in.: członkiem jury festiwali i konkursów w kraju i zagranicą, współorganizatorem cyklu koncertów w Meklemburgii, prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów Akademia. Kompozycje Marka Jasińskiego znane są na całym świecie, prezentowane były w większości krajów europejskich, a także na innych kontynentach, m.in.: w Argentynie, Australii, Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Ważniejsze wydarzenia muzyczne w Polsce, podczas których wykonano utwory profesora Jasińskiego to chociażby Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Młoda Muzyka Polska w Szczecinie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowy Festiwal im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie.

Był laureatem wielu nagród na konkursach kompozytorskich. Najważniejsze z nich to: II w 1981 roku, a w roku 1984 - III nagroda w Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Wiechowicza, II nagroda w konkursie kompozytorskim w Tours we Francji (1987), I i II nagroda w Konkursie Episkopatu Polski (1984), III nagroda w Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów (1988), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku (1996).

Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości muzycznej został uhonorowany m.in.: Nagrodą Województwa Zachodniopomorskiego (1989), Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina (1997), Nagrodą I stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000), Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2000), Srebrnym Medalem Gloria Artis (2006), Nagrodą św. Brata Alberta (2007). Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2003). Podczas 59. Festiwalu Prix Italia 2007 we włoskiej Weronie nagranie symfonii In principio wyprodukowane w Polskim Radiu Szczecin zostało nominowane w kategorii: najlepszy polski utwór muzyczny. W twórczości Marka Jasińskiego dominował nurt muzyki sakralnej, realizowany najpełniej w utworach wokalnych i wokalno-instrumentalnych; znaczną część tej twórczości stanowi muzyka chóralna.


Ważniejsze kompozycje:
Passacaglia na organy (1977)
Wakacyjne miasto na chór dziecięcy (1977)
Tryptyk liryczny na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1979)
Nad Bałtykiem na chór mieszany (1979) 
Warszawa na chór dziecięcy (1979)
W rybackim porcie na chór mieszany (1979)
Połów na Bałtyku na chór mieszany (1979)
Nike na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1980)
Agitato-Cantabile na chór mieszany a cappella (1981)
Mały poemat na chór mieszany (1981)
Trzy humoreski na flet i fortepian (1981)
Trzy pieśni na chór dziecięcy (1981)
Piosenka Warszawy na chór mieszany (1981)
Voce mea ad Dominum clamavi na solistów i chór mieszany (1981-82)
De profundis na orkiestrę symfoniczną (1982)
Epizody na instrumenty dęte blaszane (1982)
Lamentationes na chór mieszany (1982)
Preludia symfoniczne na orkiestrę (1982)
Trzy preludia na fagot i fortepian (1982)
Szkice taneczne na flet, 3 trąbki, saksofon tenorowy i 2 fortepiany (1982)
Trzy utwory w dawnym stylu na flet, 2 trąbki, saksofon tenorowy i fortepian (1982)
Modlitwa wieczorna na chór żeński (1982)
Tryptyk liryczny na chór mieszany (1982)
Musica sacra na chór mieszany (1983)
Tu es Petrus na chór mieszany (1983)
Impresje na flet, klawesyn i wibrafon (1984)
Voce mea ad Dominem clamavi na chór i orkiestrę (1985)
Epinikion na chór mieszany i orkiestrę (1985)
Fantasia et fuga na organy (1985)
Ave Maria na chór mieszany (1986)
Kyrie na chór mieszany (1987)
Laudate Dominum na chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1987)
Muzyka jesienna na kameralną orkiestrę smyczkową (1988)
Requiem na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1989)
Missa brevis na chór dziecięcy i organy (1990)
Missa brevis na chór dziecięcy (lub chór żeński) (1990)
Ave Maria II na chór mieszany (1990)
Antyfony mariańskie na chór mieszany (1991)
Concerto semplice na fortepian i orkiestrę (1991)
In terra pax na chór mieszany (1991)
Dona nobis pacem na chór mieszany (1993)
Psalm 100 na chór mieszany (1994)
Da pacem Domine na alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1994-95)
Psalm 150 [wersja I] na chór (1995)
Psalm 150 [wersja II] na chór i orkiestrę (1997)
Carl Loewe in memoriam na organy (1997)
Kammermusik na flet, wibrafon i klawesyn (1999)
Laudes na chór mieszany (2001)
Jubilate Deo na chór mieszany i orkiestrę (2001)
Cantate Domino canticum novum na chór mieszany (2001)
Ad Iuventatem na sopran solo, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (2001)
Canticum Sapientiale Mariae na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005)
Symfonia "In principio" na baryton, chór i orkiestrę (2005)
Miserere na chór mieszany (2006)

informacje zaczerpnięte z pracy doktorskiej Iwony Charkiewicz napisanej pod kierunkiem prof. Janusza Staneckiego: Język muzyczny Marka Jasińskiego – między tradycją a współczesnością. Analiza problemów wykonawczych w wybranych utworach, Bydgoszcz 2008